Szukasz psychologa w Lublinie? Nasza poradnia czyt. gabinet zagwarantuje Ci pomoc!

OPÓŹNIENIE ROZWOJU MOWY CZ. II

Już z tego, co dotychczas powiedziano, wynika, że między bełkotaniem dziecka a opóźnieniem rozwoju jego mowy zachodzą dość złożone zależności, które obecnie podsumujemy.

– Bełkotanie może być objawem występującym niezależnie od opóźnienia rozwoju mowy (jako przykład można tu podać seplenienie spowodowane wadliwą budową szczęk u dziecka, które zaczęło mówić wcześnie, posiada bogaty słownik i którego wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym).

– Bełkotanie może stanowić jeden z objawów ogólnego opóźnienia rozwoju mowy (np. dziecko zaczyna mówić późno i różne dźwięki wymawia długo wadliwie, ponieważ obniżenie poziomu rozwoju jego percepcji słuchowej uniemożliwia mu . poprawne, zgodne z wiekiem różnicowanie dźwięków mowy, utrudniając nie tylko prawidłowe powtarzanie słów, lecz również i ich zrozumienie).

– Opóźnienie rozwoju mowy może jednak również wyśtępować bez bełkotania. Ze zjawiskiem takim spotykamy się np. w sytuacji, kiedy dziecko z dobrym rozwojem percepcji słuchowej i motoryki, artykulacyj- nej wykazuje zahamowanie rozwoju mowy z przyczyn emocjonalnych i za-

– Opóźnienie rozwojowe w tym zakresie należy odróżniać od wad wymowy, wywołanych wadliwą budową szczęk, podniebienia, zębów itp., o których mówiliśmy uprzednio. czyna mówić późno, ale wymawia wszystkie dźwięki prawidłowo.

Zazwyczaj opóźnienie rozwoju mowy dziecka wiąże się’ z opóźnieniem rozwoju jego myślenia słowno-pojęciowego. Opóźnienie rozwoju słowno-pojęciowego myślenia dziecka może występować na tle jego ogólnego niedorozwoju, może jednak również być tylko opóźnieniem cząstkowym, stanowiąc jeden z przykładów rozwoju nierównomiernego.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.